خوش آمدید

کولی با گیتار 1921- یوجین زک- آرت دکو
کولی با گیتار 1921- یوجین زک- آرت دکو

ظهور سبک آرت دکو

راهپیمایی 1918- جان دوپاس - آرت دکو
راهپیمایی 1918- جان دوپاس - آرت دکو

آرت دکو که گاهی Deco نیز نامیده میشود سبکی از هنرهای تجسمی، معماری و طراحی است که بعد از جنگ جهانی اول از فرانسه ظهور کرد.

Art Deco در طیف وسیعی از هنرهای تجسمی نمود پیدا کرد: از معماری ، نقاشی و مجسمه سازی تا هنرهای گرافیکی و تزئینی. در حالی که پیروان (Art Deco) اغلب متاثر از مدرنیستی مانند کوبیسم ، دی استیگل , De Stijl و آینده گرایی بودند و به آن احترام می گذاشتند ، لیکن این تاثر منابع بصورت غیر مستقیم بود. گویی آنها نتایج چند دهه تقطیر ترکیبات را به ابتدایی ترین اشکال می بردند و سبک جدیدی ابداع می کردند بطوریکه از نظر بصری خوشایند باشد و اما از نظر عقلی نیز تهدیدآمیز نباشد که به آرت دکو شهره گشت.

نامگذاری هنر دکوراتیو

منظره با قصر 1916 -یوجنیوس زک - آرت دکو
منظره با قصر 1916 -یوجنیوس زک - آرت دکو

بعد از نمایشگاه بین المللی هنرهای تزئینی و صنعتی مدرن که در سال 1925 در پاریس برگزار شد ، هنر دکوراتیو به عنوان سبک به عنوان جانشین و واکنش در مقابل آرت نوئو Art Nouveau ، نامگذاری شد. (Art Deco) در مبلمان ، سفال ، منسوجات ، جواهرات ، شیشه و غیره دیده می شد ، همچنین (Art Deco) سبک برجسته ای از سینما و معماری هتل بود ، که همانند Art Nouveau ، سعی در بیان موضوعات کاربردی با لایه ها و بیان هنری دارد

تفاوت هنر دکو با هنر نویو

تبلیغ نورین 1925 - رنه ماگریت -هنر دکوراتیو
تبلیغ نورین 1925 - رنه ماگریت- آرت دکو

تفاوت اصلی هنر دکو با آرت نویو تأثیر کوبیسم است ، که به طراحی (Art Deco) به طور کلی شخصیت هندسی پراکنده تر بیشتری می دهد. با این حال ، تصاویر بر اساس فرم های گیاهی و منحنی های معکوس در برخی از طراحی های آرت دکو (Art Deco) باقی مانده است مانند، آثار کلاریس کلیف در انگلیس.

Art Deco از نظر تأثیرپذیری بسیار متنوع بود و از هنر مصر باستان، آزتک (Aztec)، و سایر هنرهای باستانی آمریکای مرکزی و همچنین از طراحی کشتی ها ، قطارها و اتومبیل های مدرن الهام می گرفت. همچنین در (Deco Art) از معماری مدرن و طراحی باهاوس و معمارانی مانند لوکوربوزیه و میس ون روهه استفاده شده است.

استفاده Art Deco در تولیدات انبوه

آرت دکو - mystere
Art Deco - mystere

با ظهور تولیدات انبوه، هنرمندان و طراحان آرزو داشتند تولید انبوه زیبایی ظاهری اشیا، با موضوعات کاربردی ( از ساعت و زیرسیگاری گرفته تا اتومبیل و ساختمان) را افزایش دهند. زیبایی آرت دکو در همه جنبه های زندگی مستقیماً منعکس کننده جدید بودن نسبی و استفاده انبوه از فناوری عصر ماشین بود، تا روشهای ساخت سنتی برای تولید بسیاری از اشیا.

به تعبیری قطب مخالف آرت دکو، مکتب باهاوس ( Bauhaus ) است زیرا با اینکه به تولید صنعتی نیز علاقه مند بود، لیکن، از تزئینات هنری خودداری می کند، و اشکال هندسی تمیز و ساده را ترجیح می دهد.

ترجمه و گردآورنده: سید سلمان زیدی

منبع: اینترنت

پرتره مارکیز سامی 1925- تامارا د لمپیکا - آرت دکو
پرتره مارکیز سامی 1925- تامارا د لمپیکا- آرت دکو
خانه یخی، یخبندان، دریاچه 1923- لارن هریس - Art Deco
خانه یخی، یخبندان، دریاچه 1923- لارن هریس- آرت دکو

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید

2 پاسخ

  1. سبک بسیار زیبا و کاربردی هست که در دکوراسیون داخلی و طراحی مبلمان و لوستر ،نقاشی دیواری و… هنوز هم برای لوکس کردن محیط و زیبایی چشم نواز فضاهای خاص استفاده میشه و در تهران بناهایی بر مبنای این سبک ساخته شده که بسیار زیبا هستند،ظرافت به کار رفته در این سبک بسیار چشم نواز هست

    1. پس این سبک از سبک هایی نظیر آینده گرایی و..و به ویژه کوبیسم تاثیر گرفته شده و در معماری طراحی و دیزاین هم مورد استفاده قرار میگیره بینهایت عالی بود. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موارد بیشتر