الهه ها ، موریس دویس، پست امپرسیونیسم
الهه ها، موریس دویس، پست امپرسیونیسم

الهه ها The Muses

عنوان اصلی: الهه ها The Muses
نقاش: موریس دنیس
تاریخ: 1893 میلادی
سبک: پست امپرسیونیسم
ژانر: نقاشی ژانر
مدیا: رنگ روغن، کانواس
ابعاد: 171 × 137 سانتیمتر.

الهه ها ، موریس دویس، پست امپرسیونیسم

پوشش زنان که بصورت امروزی لباس پوشیده اند، موضوعی که از اساطیر کلاسیک گرفته شده را “موریس دنیس” بروز میکند، “الهه ها” که الهام بخش هنر و علم است، اما او ویژگی های موضوع را عمیقا تغییر داده است، سلب ویژگی های سنتی “الهه ها” که موجب شناسایی آن میشد.
در میان سه زنی که بصورت گروهی در پیش زمینه قرار دارند، می توانیم شخصیت مارت را ببینیم، که در ژوئن 1893 با هنرمند ازدواج کرد و تا زمان مرگش الهام بخش هنر دنیس بود. در این اثر دنیس، مارت دو بار نشان داده شده است. در نمایه قرمز، و پشت، که بر روی صندلی نشسته است. موریس دنیس صحنه را بر روی تراسی در شهر Saint-Germain-en-Laye که تمام عمر خود را در آنجا زندگی کرد، تنظیم نموده است.
در تابلو الهه ها درختان شاه بلوط کهن صد ساله به ترکیب و تزئین ریتم قدرت میدهند. حرکت منظم تنه درخت، بهانه ای برای بازی خطوط عمودی است، که با منحنی ها و قوس های زینتی شاخه ها، برگهای بر روی زمین ریخته شده و الگوهای فرورفتگی لباس ها در تضاد است. بازی گرافیکی خطوط و درهم پیچیدگی ها توسط رنگ های غیر واقعی، رنگ پاییزی، در ترسیم مناطق مسطح رنگ و بصورت منظم مشخص شده است. فضای مسطح که برای “چوب مقدس” بوجود آورده شده، محیطی برای وحی و ارتباط مرموز با طبیعت و قدرتهای فراطبیعی فراهم نموده است. الهه مبهم دهم که در پس زمینه قرار دارد،( در حالی که بطور سنتی فقط نه الهه وجود دارد)، با یک بازو که به سمت نور آسمان بالا رفته است، ما را به وجود آن متقاعد می کند.


ترجمه: سید سلمان زیدی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

بیشتر