سورئالیسم (فراواقع گرایی) 1925

سورئالیسم، آموزشگاه نقاشی نعیمی ثانی، آموزش نقاشی، بهترین آموزشگاه نقاشی، نقاشی، رنگ روغن

the persistence of memory 1931-Salvador Dali

سورئاليسم (فراواقع گرايي) 1925


Surrealsim

اصطلاح سورئالیسم برای اولین بار در سال ۱۹۱۱ م. توسط شاعر و نویسنده فرانسوی «آپولی نر» در مورد آثار مارک شاگال نقاش روسی مهاجر که در فرانسه اقامت داشت ، بکار برده شد.

فرا واقع ‌گرایی (سوررئالیسم) محصول تغییرات بعد از جنگ جهانی اول و فراموشی دادائیسم بود. ظهور سوررئالیسم زمانی بود که نظریه ‌های فروید روانشناس اتریشی درباره ضمیر ناخودآگاه و رویا و واپس‌زدگی (سرکوب)، فرهیختگان اروپا را به خود مشغول کرده بود.

زمانی که دادائیسم در حال از بین رفتن بود ،‌ پیروان آن به دور آندره برتون و لویی آراگون، که هر دو پزشک امراض روانی بودند و از تحقیق‌های فروید الهام مي گرفتند، گرد آمدند و پایه مکتب جدید خود را بر فعالیت ضمیر ناخودٱگاه بنا نهادند. که در سال ۱۹۲۲ به طور رسمی فراواقع‌گرایی نامیده شد. این جنبش در عمل با انتشار مجله‌ٔ انقلاب فراواقع‌گرا توسط برتون آغاز شد.

برتون معتقد بود ادبیات نباید به هیچ چیز به جز تظاهرات و نمودهای اندیشه ای که از تمام قیود منطقی و هنری یا اخلاقی رها شده باشد بپردازد؛ و در اعلامیه ای که انتشار داد نوشت:
"سورئالیسم عبارت است از فعالیت خود به خودی روانی که به وسیله آن می توان خواه شفاهاً و خواه کتباً یا به هر صورت و شکل دیگری، فعالیت واقعی و حقیقی فکر را بیان و عرضه کرد."
او و دوستش "لویی آراگون" از آن جهت که هر دو پزشک امراض روانی بودند، می خواستند نظریه فروید را درباره "ضمیر پنهان" وارد ادبیات کنند.
به عقیده این گروه هر چیز که در مغز انسان می گذرد (در صورتی که پیش از تفکر یادداشت شود)، مطالب ناآگاهانه، حرفهای خود به خودی (که بدون اختیار از دهان بیرون می آید) و همچنین رویا، جزء مواد اولیه سورئالیسم به شمار می رود.

سورئالیسم عبارت است از دیکته کردن فکر بدون وارسی عقل و خارج از هر گونه تقلید هنری و اخلاقی.
در سورئالیسم هدف هنرمند این است که یک واقعیت تازه و مطلق در بیاورد، به عبارت دیگر واقعیت و رویا را به هم بیامیزد و "واقعیتی برتر از واقعیت" بیافریند.
سورئالیسم بر خلاف کوبیسم که هنرمند را در محدوده خاصی منحصر می کرد، به هر نوع خیال پروری و خیال پردازی در حالت بیداری، اصالت هنری بخشید و آفرینش هنرمند را در بهره گیری از برخورد ها و برداشت های پیش بینی نشده و تصادفی و ابداعات نامتعارف آزاد گذاشت. از همین رو است که حاصل کار هنرمندان این سبک، بسیار شخصی و کاملا نامعمول و متمایز هستند.

سورئالیست ها می گویند بسیاری از تصورات و تخیلات و اندیشه های آدمی هست که انسان بر اثر مقید بودن به قید اخلاقی و اجتماعی و سیاسی و رسوم و عادات از بیان آنها خودداری می کند و این تصورات را به اعماق ضمیر پنهان خویش می راند.
این قبیل افکار و اندیشه ها و آرزوها غالباً در خواب و رویا و در شوخی ها و حرف هایی که از زبان انسان می پرد تجلی می کند و سورئالیستم طرفدار بیان صادقانه و صریح این قبیل افکار و تصورات و اوهام و آرزوها است.
به طور خلاصه سورئالیست ها فعالیت اصیل انسان را همان فعالیت رویا مانند ندای درونی دنیای ناخودآگاه می دانند.

در این سبک زمان و مکان مفهوم واقعی خود را از دست دادند، و احساسات هنرمند از بند سنت های قدیمی رهایی یافت، و حالات مختلف ذهنی آدمی از قبیل رویا ، کابوس ، خواب ، و اوهام به تصادف ضمیر پنهان فرصت خودنمایی پیدا کرد. در تمام حالات فوق "عنصر خیال" به عنوان برجسته ترین عامل هنری مورد استفاده قرار می گیرد.
هنرمندانی که پیرو این سبک بودند معتقدند که آثار خود را بر مبنای تداعی آزاد معانی و افکار و تصاویر و نوعی حالت خلسه و رویا بیان می کنند. در واقع سرچشمه این هنر ، عالم رویا است. "جدا کردن دنیای درون از دنیای بیرون"، از مهم ترین ویژگی های این سبک به شمار می رود.

آموزشگاه نقاشی نعیمی ثانی در مشهد برگزار کننده دوره های تخصصی نقاشی بصورت خصوصی و نیمه خصوصی است
سورئالیسم بیان و تثبیت تفکر دور از فرمان عقل است و رابطه ای با قوانین زیباشناسی ندارد.
سورئالیست ها می گویند بسیاری از تصورات و تخیلات و اندیشه های آدمی هست که انسان بر اثر مقید بودن به قید اخلاقی و اجتماعی و سیاسی و رسوم و عادات از بیان آن ها خودداری می کند و این تصورات را به اعماق ضمیر پنهان خویش می راند.
این قبیل افکار و اندیشه ها و آرزوها غالباً در خواب و رویا و در شوخی ها و حرف هایی که از زبان انسان می پرد تجلی می کند و سورئالیستم طرفدار بیان صادقانه و صریح این قبیل افکار و تصورات و اوهام و آرزوها است.

مكتب سورئالیسم، كه بر سه اصل هزل – رويا و تخيل – و ديوانگي استوار است، یعنی بیان احساس یا اندیشه ی ” خالص ” بطوری که هیچ گونه زمینه ی فکری قبلی یا وابستگی ذهنی یا تعقیب و هیچ گونه ملاحظه ی اخلاقی یا قواعد هنری ، ادبی و زیباشناسی ، آن را برانگیخته و متاثر نکرده باشد.
استنتاج های زیباشناختی این نظریه، روشن و ساده است: عنصر شگفت انگیز به تنهایی می تواند هنر را بارور سازد و بیانی پر بار ب حساسیت بشری که از ناخودآگاه تغذیه می شود،بخشد. وظیفه هنرمند این است که شگفت انگیز را به خودنمایی وا دارد؛ و در این امر او می تواند روش های بس گونه گون به کار بندد. نویسنده در حالتی نیمه بیدار، با رها کردن قلم خویش نجواهای اندیش مهار نشده اش را به ثبت می رساند. نگارش «خودکار»، تصاویر ذهنی و تداعی ها را به سطح خودآگاهی می آورد و می توان آن را نوعی «اندیشه نگاری» بی واسطه نامید. در این اسلوب، کیفیت های خود انگیخته، شگفت انگیز و «غیر معقولی بی واسطه» رخ می نمایند؛ و هر آنچه از سوی ناخودآگاه می رسد، به منزله واقعیت انگاشته می شود

در حقیقت چنین می توان نتیجه گرفت که «سورئالیسم» یا سیری مکاشفه گونه در ناخودآگاه روحی و روانی، تلاشی است در راستای بیان کلامی، نوشتاری و یا تصویری یک ذهنیت پویا و روشی است برای ابراز آزادانه عملکرد تفکر و اندیشه. این جریان هنری در اساس متکی است بر حقیقتی عالی تر از واقعیت، که به مدد اشکال موهومی از تداعی معانی، قدرت مطلقه عالم رویاء و یا نوعی بازی پوچ و بی انگیزه ذهند، به ظهور می رسد. این سیر آفاق ذهنی سامان روانی انسان را در هم کوبیده تا به گونه ای دیگر به حل مشکلات عمده زندگی نائل آید.
سبک سورئالیسم یکی از سبکهای محبوب هنرجویان است که در آموزشگاه نقاشی نعیمی ثانی بصورت تخصصی برگزار میگردد.

از هنرمندان برجسته این مکتب می توان به "هانس آرپ" ، "ماسون" ، "خوان میرو" ، "سالوادور دالی" ، "مارک شاگال" ، "رنه ماگریت"، "برتون" ، "آراگون" ،"پل الوار" و "گیوم آپولینر" اشاره کرد.

سالوادور فلیب دالی

سالوادور دالی، سورئالیسم، آموزشگاه نقاشی نعیمی ثانی، آموزش نقاشی، نقاشی، رنگ روغن

سالوادور دالی

  نقاش بزرگ و مشهور اسپانیایی به سبک ها و تکنیک های مختلفی در طول زندگی هنری خویش پرداخته و آثار با ارزشی را خلق کرد. دالی در سال 1929 به طور رسمی به جمع هنرمندان سورئالیسم پیوست. دالی طنز و شوخی را دست مایة‌کار خود قرار داد و از حالت‌ها و مظاهر جدی و پرصلابت جلوه‌های زندگی دوری جست. او رنگ‌ها را به شرافت و التهاب کشاند و از تفکرات فروید در خیال و خاطرة خود در شناختن حقیقت برتر و تلقیات رویاها بهره برد و برای رشد افکار حاصل از ذهن ناخودآگاه خود، شروع کرد به چیره شدن بر اوهام و افکار پوچش که آن را خطرناک توصیف می‌کرد او به عنوان یک نقاش، تکنیک‌های آسان غیرمعمول را نمایش داد . در اواخر سال 1920 دو حادثه باعث تکمیل شدن سبک هنری او شد که یکی کشف نوشته‌های زیگموند فروید در مورد عشقِ فراوان به تصورات ذهنی ناخودآگاه بود و دیگری وابستگی او به مکتب سوررئالیسم. از سال 1929 تا 1937 تابلوهایی را کشید که سبک نقاشی او با سرعت فوق‌العاده‌ای به کمال رسانید. به نحوی که او را بهترین نقاش سوررئالیست جهان ساخت. اگر چه سالوادور دالی شاید معروفترین هنرمند سوررئالیسم باشد اما او تنها سوررئالیست نیست. آثار او سبک‌های مختلفی از امپرسیونیسم تا سبکهای قدیمی‌تر را می‌پوشاند و بازتاب آن‌ها روی آثارش سلطه هنری فوق‌العادة او را بر روی کارش نشان می‌دهد.

مالکیت معنوی، صاحب آموزشگاه نقاشی، نعیمی ثانی، اموزشگاه نعیمی ثانی، آموزشگاه، رنگ روغن، آبرنگ    مقاله سورئالیسم از سایت گالری هنری برگ متعلق به آموزشگاه نقاشی نعیمی ثانی بازنویسی شده است.

 

 

گرد آورنده : سيد سلمان زيدي

منابع: 

- تبيان

- ويكي پديا

- مجله رشد

در سبک سورئالیسم زمان و مکان مفهوم واقعی خود را از دست دادند، و احساسات هنرمند از بند سنت های قدیمی رهایی یافت، و حالات مختلف ذهنی آدمی از قبیل رویا ، کابوس ، خواب ، و اوهام به تصادف ضمیر پنهان فرصت خودنمایی پیدا کرد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 دیدگاه ها

  1. Zahra shahpasandi Sani گفت:

    متن خیلی خوب و آموزنده ای بود، اصلا فکر نمیکردم اینچنین سبکی باشه، فکر میکردم سبکی نزدیک به رئال باشه در حالی که میشه گفت عکس رئال، ممنون 🙏

  2. Nilufar.Ebrahimpur گفت:

    از در اختیار گذاشتن مطالب بسیار متشکرم. سمبولیسم، تاثیرات زیادی در ایجاد سبکهایی مثل اکسپرسیونیسم، سوررئالیسم، ارنوو و.. شده که گاها در بعضی آثار، تشخیص سورئال یا سمبولیک بودن آن برای من دشوار است. البته این میتوان به دلیل وجود عناصر سمبولیک در یک اثر سورئال باشد اما مطمئن نیستم آیا در دسته آثار نئوسورئال قرار میگیرند یا خیر.

  3. Nilufar.Ebrahimpur گفت:

    گفته شده که امروزه آثار ارکیم بلدو، در گروه کارهای سورئال قرار میگیرد، هر چند که در گذشته، با سبک منریسم خلق شده اند. کارهای ایشان، با عنوان چهار فصل، جز زیباترین آثاری است که در این سبک دیده ام. اینکه جزئیات طرح باعث شده در کل و از فاصله دور، یک انسان معمولی، دیده شود، این آثار سورئال در نظر گرفته میشوند که البته با دقت زیادی هم نقاشی شده اند.

  4. Nilufar.Ebrahimpur گفت:

    آثار سمبولیسم، با قاعده و معنادار خلق میشوند، اما اینطور دریافته ام که آثار سورئال از قواعد خاصی پیروی نمیکنند و معمولا برای خود نقاش معنا دارند. آیا برای سمبولیسم هم میتواند به این شکل باشد که، بیننده حتما باید از معنای سمبولهای ذهنی هنرمند، آگاهی داشته و تفسیر کند، یا اینکه برداشتهای خود بیننده نیز برای مشاهده اثر معقول است؟

  5. Nilufar.Ebrahimpur گفت:

    پاسخ شما به کسانیکه آثار سورئال را هنر نمیدانند چیست؟ این افراد چگونه متقاعد میشوند؟

پاسخی بگذارید