سبک نئوکلاسی سیسم

لوئيس داويد - ناپلئون در حال عبور از كوهاي آلپ، آموزشگاه نقاشی نعیمی ثانی، آموزشگاه نقاشی، نقاشی، رنگ روغن، آبرنگ، کلاس نقاشی، تابلو نقاشی، فروش تابلو

لوئيس داويد - ناپلئون در حال عبور از كوهاي آلپ

نئوکلاسی سیسم 1750

این سبک در قرن هجدهم ودر رم آغاز شد . از سال 1748 کشفیات باستان شناسی در شهر های پمپئی و هرکولانیوم، به تحکیم گرایش نئو کلاسی سیسم کمک کرد و آثار و شواهد به دست آمده از این دو شهر، خصوصیتها و ویژگیهای واقعی هنر کلاسیک را بر هنر مندان نئو کلاسی سیست آشکار نمود
یک جنبش هنری در زمینه‌های هنرهای تزئینی، هنرهای تجسمی، ادبیات، تئاتر، موسیقی و معماری است که شامل آثار هنری‌ای می‌باشد که تحتِ تاثیر هنر یونان و روم باستان، اما پس از آن خلق شده‌اند. هنرمندان پیرو این جنبش از اواسط قرن هجدهم تا اواخر قرن نوزدهم در اروپا مشغول به فعالیت بودند.

دو دلیل را می توان به عنوان مهمترین عامل ظهور این سبک دانست.
اول اینکه به نوعی اعتراض بر افراطی کاریهای باروک وروکوکو بود
و دلیل دوم، اشتیاق تعمدی در باز آفرینی کلاسیک دوره یونان وروم باستان می باشد. هنر مندان نئو کلاسیسم به طور آگاهانه خود را محدود به هنر باستانی کردند. وبه طور تعمدی به تقلید از هنر آن دوران مبادرت می ورزیدند.


داوید " و " انگرس " از بهترین نقاشان این دوره بودند. "داوید" از دوستداران "ناپلئون" بود و با اثر معروف خود یعنی تابلو معروف "تاجگذاری ناپلئون" به شهرت رسید.. آثاری چون " ناپلئون در حال عبور از کو ههای آلپ؛ مرگ مارات ؛ وسوگند هوراتی" از شاهکار های این هنرمند است.
تابلو بی نظیر "سوگند هوراتي" بزرگترین اثر در سبک "نئو کلاسی سیسم نو" می باشد این تابلو چنان مورد توجه همگان قرار گرفت که به عنوان "زیباترین پرده نقاشی قرن" شناخته شد.
همان اندازه که تابلو "شام اخر"(داوینچی) نمایشگر ادراک هنری عصر "رنسانس"بود، این اثر نمایانگر کمال مطلوب شیوه عصر خویش می باشد.
" داوید" با بوجود آوردن تابلوهای خود عملا بر روی شیوه "روکوکو" خط بطلان کشید و به جای هنر خاص اشراف، هنری ارائه داد که پاک، الهام بخش و آموزش دهنده بود. به همین دلایل هنرمندان دوره های بعدی وی را "پدر مکتبهای نوین" نامیدند
باری ؛ کانووا؛ فلاکسمان ؛ هامیلتون و داوید از هنرمندان این دوره می باشند؛ که آثار بسیار زیبای ژاک لویی داوید را باید متمایز از سایرين دانست

آموزشگاه نقاشی نعیمی ثانی ، برگزار کننده کلاسهای تخصصی نقاشی در سبکهای مختلف و به روز نقاشی
نئوكلاسیسم واژه‌ای است كه اصولاً به جنبشی در تزیئنات، هنرهای بصری، ادبیات، تئاتر، موسیقی و معماری اطلاق می‌شود كه، بازگشت و تصویری از هنر و فرهنگ غربی كلاسیك (اغلب مربوط به یونان و رم باستان) را دارا می‌باشد. این جنبش‌ها اغلب در طول میانه قرن 18 تا اواخر قرن 19 به وقوع پیوسته‌اند.
چیزی كه نئوكلاسیك بیش از همه به طور اصولی به آن مربوط است بدنه یك اثر است كه از اصل منطق و قانون پیروی می‌كند.در واقع كلاسیك بیان منطق و قانون می‌باشد.
بطور كلی نئوكلاسیك هنری از ایده‌آل‌گرایی است و در آن هنرمند كسی است كه به طور كامل و جامع به قوانین آگاه باشد، و البته، این بدان معنی نیست كه قوانین را بی‌روح و بی‌زندگی دائم تكرار كند، بلكه، آنها را با سنت آمیخته و در هر كار از نو بیان كند.
نظم و انظباط و هماهنگی رنگ و نور و سایه پردازیهای دقیق از خصوصیات این شیوه محسوب می شود. در مقابل هنر روكوكو و باروك، نقاشی‌های نئوكلاسیك تهی و عاری از رنگهای ملون و گوناگون و گیج كننده بودند و به جای آن در آنها از رنگهای تیز و اصلی و از سیاه و روشن بهره گرفته می‌شد.
نوگرایی محض، ابزارگرایی، بدیهه‌گویی و الهام‌گرایی از عناصر نئوكلاسیك نمی‌باشد. گفتار تازه‌گرایی و نوگرایی كه از شعارات مدرن بوده در تضاد با نئوكلاسیك قرار دارد و نئوكلاسیك اصلاً در جستجوی خلق دوباره فرم‌ها نمی‌باشد بلكه بیانگر كنترل كامل و بی‌نقص و در واقع در جستجوی كمال است (هدف كلاسیك پیشین)

نئوكلاسیك و چرخه‌ای كه طی نموده است، بیانگر سنت جاری است كه بطور آگاهانه راز شیوه كلاسیك بوده و آن را چون كمال مطلوب می‌پیماید. از آغاز كلاسیك تا به امروز، چرخة نئوكلاسیك و دوباره بازگو شدن كلاسیك، بیانگر آن است كه كلاسیك چون كمالی بوده كه در بعضی زمانها نبودن آن باعث ایجاد خلاء گشته، و برخی را بر آن واداشته كه دوباره به آن رجوع كنند. همچنین حسن و حركت باعث گشت كه ایتالیایی‌های قرن 15 خط انگلیسی ایتالیك را كه یك دست‌خط رومی است بیافرینند. اولین حركت نئوكلاسیكی در سال 1889 در آلمان توسط فردریش هاستر به طور متمایزی ایجاد گشت. در هنرهای بصری در اروپا، نئوكلاسیك بعد از سال1765 میلادی آغاز گشت. در واقع، جنبش نئوكلاسیك واكنشی در مقابل سبك‌های باروك و روكوكو بوجود آورد كه آرزو و خواستی برای بازگشت به خلوص و سادگی هنرهای رم و هنرهای یونان باستان بود، و در فراخ و وسعتی محدودتر، بازگشتی به كلاسیسم انسانی.
در سبك نئوكلاسیسم در فرانسه، ميتوان از شخصی شاخص در این امر نام برد، نقاشی به نام لوسیس دیوید، كه در نقاشی‌هایش به بهره‌گیری از عناصر یونانی به ستایش انقلاب فرانسه می‌پرداخت.
هركدام از نئوكلاسیم گرایی‌ها، از میان شیوه‌های كلاسیكی ممكن، آني را انتخاب می‌سازد كه در شیوه خویش در دسترس‌تر باشد، و دیگر عناصر كلاسیكی را در نظر نمی‌گیرد.
نئوكلاسیسم در ابتدا در انگلسان و فرانسه تاثیر‌گذار بوده، و در واقع در میان نسلی از دانشجویان فرانسوی كه تحت‌تاثیر فرهنگ روم و نوشته‌های وینكل‌من (Winckelmann) بودند، ظهور یافت. خیلی زود این جنبش به سوئد راه یافت. در ابتدا این تغییرات در فرمهای تزئیناتی اثر گذاشت مانند تزئینات داخلی خانه‌های اشرافی.
هر یک از ما به خاطر استعدادهایی که از طبیعت اخذ کرده در برابر ملت مسوول است

ژاک لویی داوید

موج دوم نئوكلاسیك



بین دو جنگ :در این میان جنبش مهم دیگری از نئوكلاسیسم به عنوان جنبشی درقرن 20 رخ داد. این جنبش هنری باز هم نئوكلاسیك خوانده شد. این جنبش بیش از همه موسیقی، فلسفه و ادبیات را در میان گرفت.
این جنبش در میان پایان جنگ‌ جهانی اول و پایان جهنگ دوم صورت گرفت. فلسفه و تمدن کلاسیک یونان و روم باستان شالوده فکری و اجتماعی تمدن مغرب زمین را تشکیل می دهد، و طی دوهزار سال گذشته، همواره فلسفه کلاسیک در بینش ذهنی و کالبد فیزیکی تمدن غرب مشهود بوده است. معماری غرب نیز از این امر مستثنا نبوده، و معماری کلاسیک پیوسته در کلیه تاریخ مغرب زمین مطرح بوده است .
کلاسیک که در پی بیش از نیم قرن، تفوق معماری مدرن از اوایل قرن بيستم، مورد بی توجهی نسبی قرار گرفته بود، بتدریج بعد از انتقاداتی که به سبک مدرن شد، خصوصا بعد از نمایشگاهی در لندن به نام نابودی خانه های حومه شهر در سال ۱۹۷۵، مجددا به صورت یک سبک مهم که می تواند پاسخگوی نیازهای جامعه امروزی باشد مطرح شد .
یکی از سبک های مورد تدریس در آموزشگاه نقاشی نعیمی ثانی سبک نئو کلاسی سیسم است.
هنرجویان با این سبک بصورت تئوری و عملی در آموزشگاه نقاشی نعیمی ثانی،آشنا میشوند.
اگر خواسته باشیم در یک جمله این سبک را تعریف کنیم ، می توان گفت : ساختمان نئوکلاسیک ، پوسته ای کلاسیک برروی امکانات مدرن است

معماران نئو کلاسیک همچون معماران پست مدرن، توجه به گذشته دارند؛ ولی یک اختلاف عمده بین این دو دیدگاه نسبت به تاریخ وجود دارد :


معماری پست مدرن در پی هویت انسان است و تاریخ هر قوم و ملتی از نظر آنها عنوان بخشی از هویت آن ملت تلقی می شود. لذا آنها تاریخ فرهنگی و کالبدی، و همچنین، دستور زبان معماری هر قومی را، در معماری خود در هر منطقه، نمایش می دهند. منتها این نمایش به صورت تقلید از موارد فوق نیست ، بلکه آنچه که به هویت یک ملت مربوط است، در ساختمانهای آنها به روز در می آید، و بر اساس شرایط زمانی و مکانی بصورت جدید و امروزی شده ظاهر می شود . لذا معماران پست مدرن در تغییر دادن تناسبات ، رنگ ها و عملکردهای نمادهای تاریخی به خود تردید راه نمی دهند .
ولی معماران نئوکلاسیک همچون کوینلن تری انگلیسی ( یکی از مهمترین نظریه پردازان سبک نئوکلاسیک) معتقدند که ” نظم های کلاسیک الهاماتی آسمانی و مقدس هستند ” پس تغییر دادن آنهاصحیح نیست و هر تغییری در آنها باعث تبدیل شدن کمال به نقصان می شود . آنها دلیل جاودانگی معماری کلاسیک را همین می دانند . از نظر معماران نئوکلاسیک ، سبک پست مدرن یک مد است، زیرا در این سبک اصول جاودانه معماری کلاسیک با طبع ، نظر و منطق زمینی تغییر داده شده است .
معماران نئوکلاسیک ، سبک مدرن را نیز سبکی قابل قبول نمی دانند، چنانچه کوینلن تری گفته : ” مدرنیسم پرهیز از هر روشی است که کارکرد داشته است . ” لذا معماران نئوکلاسیک ، گذشته و خصوصا معماری کلاسیک را منبع الهام خود می دانند و معماری کلاسیک و یا سنتی را به همان گونه که از نظر کالبدی بوده ،برای احتیاجات امروزه طراحی می کنند . منتها باید توجه داشت که در داخل این فرم های تاریخی ، کلیه وسایل رفاهی امروزی تدارک دیده شده است

بازنویسی سبک نئوکلاسی سیسم ، از سایت گالری هنری برگ متعلق به آموزشگاه نقاشی نعیمی ثانی
بازنویسی: سيد سلمان زيدي

نئوکلاسی سیسم Neoclassicism یک جنبش هنری در زمینه‌های هنرهای تزئینی، هنرهای تجسمی، ادبیات، تئاتر، موسیقی و معماری است که شامل آثار هنری‌ای می‌باشد که…

1 Comment

  1. mahnaz yousefzadeh گفت:

    مطالب بسیار زیبا وجذابی است ممنون از شما استاد عزیز

دیدگاهتان را بنویسید