سبک اکسپرسیونیسم

اسبهای آبی بزرگ

اسبهای آبی بزرگ1911

سبک اکسپرسیونیسم 1905


Expressionism

کلمۀ اکسپرسیون از دو قسمت ex که پیشوند و به معنای خارج است و Pression به معنای فشار و فشردگی تشکیل شده است. این کلمه در زبان های اروپایی معانی متعدد دارد: بیان، عبارت، حالت قیافه؛ و نیز به معنای ابراز حالات درون و بالاخره، به معنای فشردن می باشد، از آن جهت که میوه ای را بفشارند تا آبش دربیاید.
اصطلاح اکسپرسیونیسم در واقع ناظر به دو معنای اخیر است. در ادبیات، اکسپرسیونیسم روشی است که جهان را بیش تر از طریق عواطف و احساسات می نگرد، به عبارت دیگر، کوشش هنرمند مصروف نمایش دادن و بیان حقایقی است که بر حسب احساسات و تأثیرات شخصی خود درک کرده است.
در آغاز قرن بیستم ، نهضت بزرگی بر ضد رئالیسم و امپرسیونیسم پا گرفت،که آرام آرام مکتب اکسپرسیونیسم از دل آن بیرون آمد. معروف است که واژه اکسپرسیونیسم برای اولین بار در تعریف برخی از نقاشی های «اگوست اروه » به کار رفته است.
عنوان «اکسپرسیونیسم» در سال ۱۹۱۱ ،‌ برای متمایز ساختن گروه بزرگی از نقاشان به کار رفت که در جامعه صنعتی رو به رشد اوایل قرن بیستم می زیستند ، و بی اعتنایی آن جامعه نسبت به ارزش های هنری، آنان را به یافتن شیوه های جدید و به کار گیری شکل های متفاوت بیان هنری بر می انگیخت؛ به خصوص که در آن سال ها عقاید فروید (روانشناس اتریشی) که اعماق ذهن بشر را می کاوید، هنرمندان را به گزارش دقیق زوایای درون انسان وامی داشت. لذا، بنای کار خود را بر باز نمایی حالات تند عاطفی، و عصیان گری علیه نظامات ستم گرانه و ریاکارانه ی حکومت ها، و مقررات غیر انسانی کارخانه ها، و عفونت زدگی شهرها و اجتماعات، نهاده بودند.

اکسپرسیونیسم، که نخست در آلمان شکوفا شد، جنبشی در ادبیات بود كه، هدف اصلی آن نمایش درونی بشر، مخصوصاً عواطفی چون ترس، نفرت، عشق و اضطراب بود.
بدین ترتیب، مکتب اکسپرسیونیسم با درکی خاص از هنر خاص ونسان ونگوگ، و به پیشتازی نقاشانی چون کوکوشکا، امیل نولده و کرشنر، در شهر درسدن و با عنوان “گروه پل” ، به وجود آمد.
هنرمندان این مکتب معتقدند که این هنرمند است که محیط خود را تغییر می‌دهد. لذا،‌ از تقلید واقعیت روی گرداندند و به جای آن، به بیان منویات و نگرش اصلی خود نسبت به جهان پرداختند.
هنر اکسپرسیونیستی، هنری است که یک فشار یا ضرورت درونی را آزاد کند. این فشار، بر اثر عاطفه یا احساس ایجاد می‌شود. آزاد شدن نیروهای روانی به این صورت، ممکن است به حرکات تندی منجر شود و ظواهر امور طبیعی را چنان دگرگون کند که زشت به نظر می رسد.
لذا، اکسپرسیونیسم، شیوه‌ای نوین از بیان تجسمی است که در آن، هنرمند برای القای هیجانات شدید خود، از رنگ‌های تند و اشکال کَجوَش (معوج) و خطوط زمخت بهره می‌گیرد. اين شيوه به نوعی اغراق در رنگها و شکلهاست، شیوه ای عاری از طبیعت گرایی که می خواست حالات عاطفی را هرچه روشنتر و صریح تر بیان نماید.
آموزشگاه نقاشی نعیمی ثانی، برگذار کننده دوره های تخصصی نقاشی در مشهد، در تمامی سبک های نقاشی و تکنیک های نقاشی

هنرمندان اكسپرسيونيسم، برای رسیدن به اهداف خود رنگ های تند و تشویش انگیز، و ضربات مکرر و هیجان زده ی قلم مو، و شکل های اعوجاج یافته و خارج از چارچوب را با ژرفا نمایی به دور از قرار و سامان ایجاد می کردند، و هر آنچه آرامش بخش و چشم نواز و متعادل بود از صحنه ی کار خود بیرون می گذاشتند.
اکسپرسیونیسم مکتبی است شدیداً ضد مكاتب واقع گرایی، و ناتورالیسم (که تقلید و تکرار و دوباره سازی واقعیت و طبیعت)، است؛ و نیز، اصل حقیقت مانندی کلاسیسم را رد می کند، و هدف آن القای تأثر ها و حالت های هنرمند، یا شخصیت های ساخته ذهن او، از طریق تعبیری است که هنرمند از آن ها می کند، هنرمند این مکتب به حد افراطی ذهن گراست.
هنرمندان اکسپرسیونیست سعی دارند درون اشیاء را نشان دهند، بی آنکه به نشان دادن بیرون آن بپردازند. با اينكه دوره شکل گیری این مکتب از حدود سال ۱۹۱۰ تا ۱۹۳۵ میلادی بود، ولی در کل این شیوه از گذشته‌های دور باهنرهای تجسمی همراه بوده، و در دوره‌های گوناگون به گونه‌هایی نمود یافته است. برای نمونه، مکتب تبریز در نگارگری ایرانی، و مکتب سونگ در هنر چین، را اکسپرسیونیست هنر ایران و چین می نامند.
اکسپرسیونیسم قالب های سنتی را نفی می کند، و از ادبیاتی دفاع می کند که تنها ادبیات باقی نمی ماند. اعتراض بر ضد قرار دادهای موجود قالب هنری، در عین حال انکار چهرۀ جامعه بوژوائی است و قیامی بر ضد نظم موجود.
در ادبيات، اکسپرسیونیسم در شعر به صورت توجّه به اصوات و رنگ، و کوشش هایی برای حس آمیزی که گاه به خاطر آنها مفهوم فدا می شود، ظهور می کند. تحریف موضوع های جهان خارج، و جا به جا کردن توالی زمان، و به کار گیری کوشش دقیق برای نشان دادن دنیا، آنگونه که در ذهن نا آرام مشوش می تواند آشکار شود، از خصایص شعر اکسپرسیونیستی محسوب می شوند.
مکتب اکسپرسیونیسم در سال 1921 از میان رفت؛ اما تأثیر این انقلاب ادبی که هنرمندان آن تنها در یک نسل ظهور کرد، و بیش از 10 سال دوام نیافت، هم در آلمان وهم به طور کلی در ادبیات هنر جهان باقی خواهد ماند و امروزه اکسپرسیونیسم بیش تر مجموعه ای از تکنیک ها و گرایش هاست تا نهضتی منسجم و سازمان یافته.

هنرمندان سبک اکسپرسیونیسم

آموزشگاه نقاشی نعیمی ثانی را در اینستاگرام دنبال کنید.

اینستاگرام، آموزشگاه نقاشی نعیمی ثانی، آموزشگاه نقاشی، کلاس نقاشی، رنگ روغن

اینستاگرام

ونسنت ویلِم ون گوگ (۱۸۵۳- ۱۸۹)


نقاش معروف این سبک، زاده هلند بود. نام او در زبان هلندی فینسِنت فان خُخ تلفظ می شود. ونسان، تلفظ فرانسوی اسم کوچک اوست و در انگلیسی وینسنت می گویند( Vincent van Gogh)
ون گوگ، عاشق گل آفتابگردان بود و مجموعه گل های آفتابگردان او از معروفترین نقاشی هایش است که در کل از یازده اثر تشکیل شده، وی می‌گفت:” زردی آفتابگردان بهترین رنگی است که می توان پیدا کرد. خیلی شاد است. واقعا شاد است.”
او از بیماری روانی رنج می برد و در طی یک حادثه قسمتی از گوشش را برید! ونگوگ جوانی خود را به عنوان دلال هنری، معلم و واعظ هنری گذراند. او کار هنری خود را به عنوان یک هنرمند از سال ۱۸۸۰ و در سن ۲۷ سالگی شروع کرد. در ابتدا از رنگهای تیره و محزون استفاده می کرد تا اینکه در پاریس با امپرسیونیسم و نئوامپرسیونیسم، آشنا شد و این آشنایی پیشرفت هنری او را سرعت بخشید. در ۱۰ سال آخر عمرش حدود ۹۰۰ نقاشی و ۱۱۰۰ طراحی بر جای گذاشت. برخی از مشهور ترین آنها در ۲ سال پایانی عمرش کشیده شده اند و در ۲ ماه پایانی عمرش تنها ۹۰ نقاشی برجای گذاشت. در سال ۱۸۹۰ به دکتر روانشناس (Dr.Gachet) که از او پرتره ای کشیده است، مراجعه کرد. اولین برداشت وان گوگ از دکتر این بود که دکتر خودش از او بیمار تر است. فرورفتگی و افسردگی ون گوگ عمیق تر شد و در جولای ۱۸۹۰ در سن ۳۷ سالگی به سمت کشتزار ها قدم زد و گلوله ای در سینه اش خالی کرد. او در روز بعد در مهمان سرای Ravoux مرد. برادرش به بالین او آمد و او آخرین احساسش را اینگونه بیان کرد:غم برای همیشه باقی خواهد ماند.وقتی ونگوگ مرد تابوتش راپر از گل های آفتابگردان کردند.

جیمز انسور


در ۱۸۶۰در بلژیک به دنیا آمد و در ۱۹۴۹ در همان شهر درگذشت.

ادوارد مونک یا (مونش)


نروژی که پردهٔ معروفش “جیغ ” به تنهایی مفهوم کامل شیوهٔ اکسپرسیونیسم را نمایان می سازد.

امیل نولده

،
در ۱۸۶۷در شلزویگ،ناحیه‌ای در شمال غربی آلمان متولد شد و در۱۹۵۶ در سیبول درگذشت. نولده به خاطر انتخاب رنگهای پر معنی و رسایش مشهور است. قرمز پر رنگ و زرد درخشنده اغلب در کارهایش دیده می‌شود که حالتی نورانی به کارهایش می‌دهد، در غیر اینصورت کارهایش تاریک و محزون است وی یکی از بزرگترین نقاشان آبرنگ است.وی با تجسم بخشیدن به پندارهای دینی و صور کابوسی ذهن آشفته‌اش یکی از نقطه‌های اوج این شیوه را در وجود می‌آورد.

ژرژ روئو

در۱۸۷۱ در پاریس متولد شد و ۱۹۵۸ در همان شهر از دنیا رفت. وی در بیشتر آثارش الهامات دینی و تلخ کامی‌های خود را با شکلهای زمخت و چهره‌های سرد و عبوس (که از جهاتی یادآور تصویر سازی قرون وسطایی و تنگ افتاده در فضایی فشرده‌اند)مجسم می‌سازد. او همچنین در آثارش رنگهای تند و تیره و خطوط سیاه بسیار کلفت(همانند بند کشی سربی در شیشه‌های منقوش کلیساهای گوتیک) به کار می‌برد.




مالکیت معنوی، صاحب آموزشگاه نقاشی، نعیمی ثانی، اموزشگاه نعیمی ثانی، آموزشگاه، رنگ روغن، آبرنگ

مالکیت معنوی آموزشگاه نقاشی نعیمی ثانی

 مقاله سبک اکسپرسیونیسم از سایت گالری هنر برگ متعلق به آموزشگاه نقاشی نعیمی ثانی بازنشر گردیده است.

در آغاز قرن بیستم ، نهضت بزرگی بر ضد رئالیسم و امپرسیونیسم پا گرفت،که آرام آرام مکتب اکسپرسیونیسم از دل آن بیرون آمد. معروف است که واژه اکسپرسیونیسم برای اولین بار در تعریف برخی از نقاشی های «اگوست اروه » به کار رفته است.

 

10 دیدگاه ها

  1. hoda گفت:

    سلام.این سبک واقعا زیباست و ارمش خاصی به نظاره گر میدهد.
    تبریک به آموزشگاه نعیمی ثانی

  2. Mobina_Irvani گفت:

    به عقیده من این سبک خاصی است که باعث مهار شدن احساسات و از طرفی باعث بروز هیجانات میشود.اینکه این سبک به تقلید از دنیای اطراف نمی پردازد ان را خاص کرده.من به شخصه علاقه مند به این سبک شدم چون با ان احساساتم را می توانم نشان دهم.

  3. mahnaz yousefzadeh گفت:

    استادعزیز ممنون از این مطالب زیبا،گذاشتن این آثار واقعا ایده خوبی برای آموزش است

  4. zahrarezaei213 گفت:

    نقاشی های این سبک سادگی خاصی داره و انگار درک نقاشی از نظر حس و حال خیلی نزدیک هست ،مثل بچه مریض یا رقص زندگی،اضطراب ،به جز تصاویر رنگ ها نیز در بیان مفهوم تاثیر مستقیم دارن
    بسیار جالب
    استاد ممنون آثار خیلی متنوع و گویاست

  5. zahra_farkhonde گفت:

    ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیار ما قرار میدین استاد عزیزم…این آثار واقعا دیدنی و زیبا هستن از دیدنشون لذت بردم😍😍و

  6. niloofar.abedi گفت:

    این سبک به دلیل بیان حقایق و موضوعات بر اساس احساسات هنرمند جذابیت خاصی دارد. مرسی استاد نعیمی عزیز برای مطلب آموزشی مفیدتون

  7. Haniye aradechi گفت:

    با سلام
    این سبک کاملا هنرمندانه است چرا که واقعا احساس درونی نقاش و نقاشی را نشان میدهد . حالت و حس را به طوری باور نکردنی منتقل میکند.

    • آموزشگاه نقاشی نعیمی ثانی گفت:

      همانطور که فرمودید فلسفه اکسپرسیونیسم نیز همین است که احساس دروزنی و دیدمان را از موضوع در همان لحظه بیان کنیم. و این یعنی تبلور احساس درونی در همان لحظه.
      از نظر ارزشمندتان سپاسگزاریم

پاسخی بگذارید